GIORGIO BORMIDA Parents
 
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Genitori e, in senso lato, la parentela
 
Sappiamo di alcuni il nome, la data scritta a penna dietro una foto, risaliamo indietro nel tempo attraverso brandelli di racconti che fissano istanti della loro vita. Cerchiamo tracce della rete invisibile che li lega a noi, a quelle somiglianze che ci apparentano. Cerchiamo di capire attraverso loro come siamo diventati noi. Tenere in mano vecchie fotografie, sentirne la superficie immaginando di entrare nella loro dimensione mi ha suggerito un’elaborazione rispettosa del mondo della fotografia prima del colore e di quel mondo di persone che la abitavano. Nel repertorio si ripetono i ruoli: c’è la giovane, la donna matura, la coppia di sposi, i cacciatori, il motociclista. Persone e oggetti strettamente legati, tanto da creare l’atmosfera di quel tempo. Ciascuno di noi possiede una scatola di fotografie e osservandole cerca di ricostruire la storia delle proprie origini, di quella gente che ci ha preceduto. Non basta identificare un corpo, un volto. Cerchiamo di indagarne i pensieri nascosti. Ogni dettaglio è prezioso e fa immaginare.
 
 
Parents and, broadly speaking, relatives and kins. We know the names of some of them, a date written with a pen on the back of a photo, and we go back in time through the fragments of stories that fix moments of their lives. We look for traces of the invisible net that connects them to us, those similarities that relate us to them. We try to understand how we have become what we are through them. Holding old pictures in my hands, feeling their surface imagining to enter their dimension has prompted me to indulge in a respectful processing of the world of photography before colour and of that world of people that lived in it. In the collection we find the same subjects over and over again: the girl, the adult woman, the married couple, the hunters, the motorcyclist. People and objects strictly connected, so as to create the atmosphere of the time. We all have a box of old pictures and when we look at them we try to retrace the history of our origins, of the people who came before us. It is not enough to identify a body, a face. We attempt to investigate their hidden thoughts. Every detail is precious and leads our imagination
 
 

Giorgio Bormida affronta la fotografia digitale con le stesse meticolosità e riflessione che caratterizzano un’opera pittorica.
L’artista ricorre infatti al software e al virtuale per dare spazio atmosferico e nuova corporeità temporale a pochi dettagli raccolti con la macchina fotografica.
L’attività di Bormida non si rivolge esclusivamente all’arte visiva ma include quella scenografica e teatrale. Anche da ciò deriva l’ambientazione estremamente avvolgente e stratificata delle sue visioni.
 
www.giorgiobormida.com
 
BIO
 
EDUCATION
1990
Diploma from the High School of Art P.Klee, Genoa.

1994
Degree in scenography (set design) from the Academy of Fine Arts G.B. Cignaroli, Verona.

WORK EXPERIENCE
1991 – 1992
Verona – Academic research and models making for:
“Macbeth” W.Shakespeare, “Mefistofele” A.Boito, “Faust” J.W.Goethe,” La Patente” L.Pirandello.

1992 Cogoleto (GE) – Mural for the Subway Train Station.

1993 – 1994
Verona – Academic research and models making for: “Die Verwandlung” F.Kafka, “Il Ventaglio” C.Goldoni, “L’Etranger” A.Camus, ”Ubu Roi” A.Jarry, “Frankenstein” M.W.Shelley.
Academic research for The Marriage of Heaven” + “The Vision of Daughters of Albion” by W.Blake for Roberto Sanesi.
Degree Thesis “L’attività scenografica di Gianfranco Padovani tra teatro e televisione” (“Gianfranco Padovani’s activity as a set designer between theatre and television”).

1995 – 1996
Decors for Rockteca “Club 71”, Finale Ligure (SV).
Research and models making for “The Black Glove” (A.Strindberg) and scenic solutions for Gianfranco Padovani.

1996 – 1997
Theatrical refractions, research and models making for Gianfranco Padovani.
Participated to the contest “X premio Ugo Betti”, with a scenography for “Corruzione al palazzo di giustizia”, in Camerino (MC).

1998
Set design for “I Promessi Sposi” (A.Manzoni), Auditorium di Monturbano, Savona.

1999
Set design for “The Diary of a Scoundrel” (A.N.Ostrowsky) – Teatro Verdi, Genova.
Collabored with “Props & Decors”, Bosco Marengo (AL).
Took part in the collective exhibition “Salami senza Gambe”, Fortezza di Castelfranco, Finale Ligure (SV).

2000 – 2001
Interiors decorations for CP Boutiques in Finale Ligure, Alassio, Montecarlo. Set designs for 50 shopwindows for the following clothes brands: Dior, Miyake, Akira, Wilhelm, Yamamoto, Balenciaga, Galliano, Gigli, Capone, Comme des Garconne,Chalayan…
“Meridiana” (“Sundial”) for Chabot Realization & decors with Bormida Sergio, Millesimo (SV).

2002
Study of digital art. Exhibition with V. Varnero: 20 digital art pictures, Tarots (Major) & Domino game, Colletta di Castelbianco (SV).

2003
Study of digital art.
Theatrical live performance “Gli occhi sono di vetro”, with Abell 2218 – Cantiere S.Bernardo, Pisa.

2004
Theatrical live performance “Spara” – Auditorium, Finale Ligure (SV).
Teatro Carlo Felice, Genoa: restoration of paintings, sculptures and new productions for:
“Simon Boccanegra” (G.Verdi) by Teatro Carlo Felice Conductor: N. Luisotti; Director, set designer and costumes: Pier’Alli. “Tosca” (G.Puccini) by Fondazione Teatro alla Scala di Milano Conductor: D. Oren; Director: L. Ronconi; Set designer: M. Palli; Costumes V. Marzot. “Candide” (L.Bernstein) by Fondazione Teatro Carlo Felice – I Teatri di Reggio Emilia Conductor: D.Grazioli; director: G. Gallione; set designer and costumes: I. Stefanutti. “Il ritorno d’Ulisse” in patria (Monteverdi).

2005
Acted in “Spara – La vendetta trama nel mio cuore”, photonovel by Truelove produzioni, Savona.
Teatro Carlo Felice, Genoa restoration of paintings, sculptures and new productions for:
“Così Fan Tutte” (W.A.Mozart) by Fondazione Teatro alla Scala di Milano Director: M.Hampe; Set designer and costumes: M.Pagano.
“La Fille Du Règiment” (G.Donizetti) by Fondazione Teatro Comunale di Bologna Director: E.Sagi; Set designer and costumes: J.Galan.
“Norma” (V.Bellini) by Washington National Opera Director and visual set designer: P.Miccichè.
“La Fanciulla del West” (G.Puccini) by Royal Opera House Covent Garden London Director, costumes: P.Faggioni; Set designer: Ken Adam.
“Il Corsaro” (G.Verdi) by Teatro Carlo Felice, Teatro Regio di Parma Director: L.Puggelli; Set designer: M.Capuana.
“Billy Budd” (B.Britten) by Wiener Staatsoper Director: W.Decker; Set designer, costumes: W.Gussmann.
“Il Barbiere di Siviglia” (G.Rossini) by Fondazione Teatro Carlo Felice Director: G.Gallione; Set Designer, costumes: G.Fiorato.
“Don Giovanni” (W.A.Mozart) by Fondazione Teatro Carlo Felice Director: D.Livermore, Set designer: S.Centineo.
“Le Nozze di Figaro” (W.A.Mozart) by Opera National de Bordeaux Director: R.Carsen; Set Designer: C.Edwards.
“Così Fan Tutte” (W.A.Mozart) by Fondazione Teatro alla Scala di Milano Director: M.Hampe; Set designer, costumes: M.Pagano.
“Orlando Furioso” (A.Vivaldi) Director: A.Curtis.
Festival della Scienza (Villa Croce), Genoa: Set decors for Madame Curie room “Children Of Uranium” Peter Greenaway – Saskia Boddeke.
Founded with Chiara Gennaro “Atto Unico Associati”.

2006
Teatro Carlo Felice, Genoa restoration of paintings, sculptures and new productions for:
“La Favorite” (G. Donizetti) by Teatro Donizetti di Bergamo Director: L. Puggelli; Set designer: P. Bregni.
“Madama Butterfly” (G. Puccini) by Fondazione Teatro Carlo Felice Director: R. Scotto; Set designer: B. Montresor.
“Le Songe” (F. Mendelssohn-Bartholdy) by Les Ballets de Monte Carlo Director: N. Brochot; Set designer: E. Pignon-Ernest.
“Apollo & Hyacinthus – Intermedio K 38” (Auditorium) W. A. Mozart by Fondazione Teatro Carlo Felice Director: F. Cosentino; Set designer, costumes: P. Giacchero. “Peer Gynt” (H. Ibsen) Conductor: G. Otvos; Director: F. Cosentino.
“La Cenerentola” (G. Rossini) by Teatro San Carlo di Napoli Director: P.Curran; Set designer: P.Grossi.
“Un ballo in maschera” (G.Verdi) by Covent Garden, Royal Opera House London & Teatro Real Madrid Director: M.Martone; Set Designer: S.Tramonti.
“Die Zauberflöte” (W. A. Mozart) by Fondazione Teatro Carlo Felice Director: D. Abbado; Set designer: E. Luzzati, Collaboration: R. Rebaudengo; Costumes: S. Calì.
“Genova for Archinside” (architect’s studio) with C. Gennaro : mural for PizzaRo, Genoa
Ceiling decors with C. Gennaro, F. Ferrando for Hotel Cairoli, Genoa.
Acted in “Gamberoni a orologeria”, photonovel by Truelove produzioni, Savona.

2007
Teatro Carlo Felice, Genoa restoration of paintings, sculptures and new productions for:
“Don Pasquale” (G. Donizetti) by Teatro Comunale di Bologna Director: S. Vizioli; Set designer: R. Rossi Jost; Costumes: R. Guidi Di Bagno; Light designer: F. Marri.
“L’Amour Des Trois Oranges” (S.Prokof’ev) by Berliner Komische Oper Director: A. Homoki; Set Designer: F.P.Schlossmann.
“Pagliacci” (R. Leoncavallo) and “Cavalleria Rusticana” (P. Mascagni) by Fondazione Teatro Carlo Felice Director: S. Lo Monaco; Set Designer: G. Padovani.
“Giulio Cesare” (W. Shakespeare) by Gran Teatre del Liceu Barcelona + Basel Theatre Director, Set Designer, Costumes: H.Wernicke.
“Il Piccolo Spazzacamino” (B. Britten) by Fondazione Teatro Carlo Felice Director: C. Panti Liberovici.
“I Vespri Siciliani” (G. Verdi), by Opernhaus Zurich + Fondazione Teatro Carlo Felice Director: N. Joel – T. Schlussel; Set designer: E. Frigerio; Costumes: F. Squarciapino.
“Il Cappello di Paglia di Firenze” (N. Rota) by Fondazione Teatro Carlo Felice Director: D. Michieletto, Set designer P. Fantin; Costumes S. Aymonino.
“Genova for Archinside” (architect’s studio) with C. Gennaro: mural & decors for Cocktails & Dreams , La Borsa di Arlecchino, Genoa.

2008
Teatro Carlo Felice, Genoa restoration of paintings, sculptures and new productions for:
“Manon Lescaut” (G. Puccini) by Deutsche Oper Berlin + Finnish National Opera Helsinki Conductor: D. Oren,Director G. Deflo; Set designer: Costumes: W. Orlandi.
“Der Rosenkavalier” (R. Strauss) by Fondazione Teatro Carlo Felice + Teatro Narodowy Warzaw Conductor: F. Luisi; Director: P. Pizzi – M.Gasparon; Set designer, Costumes: P. Pizzi – M. Gasparon.
“Il Trovatore” (G. Verdi) by Los Angeles Opera Director: S. Lawless – P. Virolainen, Set designer: B. Dugardyn; costumes: M. Pakledinaz.
“La Sonnambula” (V. Bellini) by La Maestranza di Siviglia Conductor: D. Oren; Director: P. Mailler; Set Designer: M. R. Tartaglia; Costumes: P. Mailler.
“Evgenij Onegin” (Petr ll’ic Cajkovskij) by Fondazione Teatro Carlo Felice + L’Opèra de Lyon Conductor: J. Mena; Director P. Stein + G. Gagnerè; Set Designer F. Wöegerbauer; Costumes A. M .Heinreich.
“Tea: A Mirror of Soul” (Tan Dun – Xu Ying).

2009
Open Art – 2nd Award for digital art – P.zza del Popolo, Rome.

2010
Collective Exhibition – Sale del Bramante – P.zza del Popolo, Rome.
Millesimo – “Meridiana 2” realization & decors with Bormida Sergio.
“The Mind, Inside” – virtual exhibition.
“The 42’s” – virtual exhibition.

2011
“Cat’s seven eyes” – virtual exhibition.
“Ghosts” – virtual exhibition.

2012
“Opera” – virtual exhibition.
“Opera” – book – Vanilla Edizioni.
“Opera” – book. Curated by Barbara Steele, Jonathan Zarantonello. Vanilla Edizioni.

2013
Short film for UN-Reason single “Run Back” co-author (with Anna Luxardi, Jan Maio) & Art Director.

2014
“Opera” – book. Reissue, hardcover, curated by Barbara Steele, Jonathan Zarantonello. Vanilla Edizioni.

2015
“VIXI” – Ebook – Vanilla Edizioni.
Selected for the contest “Arteam Cup 2015”.
Officine delle Zattere (Venezia) – Collective exhibition “Arteam Cup 2015”.
“Arteam Cup 2015” Awards – Special Award “Sabrina Raffaghello Contemporary Art” (Milan) & Special Award “Arteam”.

2016
Sabrina Raffaghello Contemporary Art (Milan) “Vixi” – Exhibition.
Selected for the contest “Arteam Cup 2016”.
“Ages” series [10 postcards]. A limited edition in white paper box.
Palazzo del Monferrato (Alessandria) – Collective exhibition “Arteam Cup 2016”.
“Parents” series (I-V).

2017
“Parents” series (VI-X).
Collective exhibition “Gioco di fantasmi” with Alessandra Baldoni and Gian Luca Groppi – CSArt | ClubArt (Reggio Emilia).
“Gioco di fantasmi” report on TVQUI.
Muêë – live performance – Concept with Lucia Folco in collaboration with Vanna Varnero – Nombril Project & Emsteludanza Production.
“Presenze” – exhibition with Nicola Oliveri – Savona – Fortezza del Priamar.
“Parents” exhibition at {Te}che festival IV edition – Fortezza di Castelfranco, Finale Ligure.
Selected for the contest “Arteam Cup 2017”.
Bonelli Lab (Canneto Sull’Oglio – Mn) – Collective exhibition “Arteam Cup 2017”.